close
تبلیغات در اینترنت
خرید دامنه
همه چیز درباره سنسور اکسیژن
صفحه اصلي نقشه سايت خوراک
موضوعات
  • ? جشنواره حرکت
    • ? نمونه سوالات پیام نور
    • ? کتابخانه
    • ? انجمن مهندسی خودرو
    • ? موتور خودرو
    • ? شاسی خودرو
    • ? سیستم نگه دارنده ی خودرو و ترمزها
    • ? سازه و بدنه
    • ? سیستم خنک کاری
    • ? برق خودرو
    • ? سیستم انتقال قدرت
    • ? امنیت در خودرو
    • ? سیستم پیشرفته خودرو
    • ? مطالب عمومی
    • ? مشخصات کلی خودروها
    • ? اخبار روز خودرو
      • ? عکس و فیلم
      • ? نرم افزارهای مرتبط
      • ? ارسالی کاربران
        • ? پیام نور
        • آمار
          ? آمار مطالب ? کل مطالب : 160 ? کل نظرات : 48 ? آمار کاربران ? افراد آنلاين : 1 ? تعداد اعضا : 171 ? آمار بازديد ? بازديد امروز : 12 ? بازديد ديروز : 135 ? بازديد کننده ارمزو : 5 ? بازديد کننده ديروز : 50 ? گوگل امروز : 0 ? گوگل ديروز : 0 ? بازديد هفته : 207 ? بازديد ماه : 2,743 ? بازديد سال : 27,892 ? بازديد کلي : 238,032 ? اطلاعات شما ? آي پي : 52.201.244.140 ? مروگر : ? سيستم عامل :
          آرشيو
          صفحات جداگانه
          لينک هاي روزانه
          نويسندگان
          لينک هاي دوستان

          آخرين ارسالي هاي انجمن

          عنوان پاسخ بازديد توسط
          کلاس نرم افزاری کتیا 4 701 mohammadlilipoot
          امکانات سایت 2 444 mahdi
          کلاس CNG 1 418 mahdi
          کلاس های حل تمرین 1 407 mahsa

          همه چیز درباره سنسور اکسیژن

          علی رضا قلیانی
          11:17
          بازديد : 482

          همه چیز درباره سنسور اکسیژن

          همه چیز درباره سنسور اکسیژن

          حسگر اکسیژن در موتورهایی با تزریق سوخت (انژکتوری)از سال 1981 در خودروها استفاده می شود و اولین سنسور اکسیژن در سال 1976 بر روی VOLVO 240  به کار رفت. حسگر کلیدی در ترکیب سوخت حلقه کنترل به حساب می آید. این حسگر در مانیفولد اگزوز نصب می شود و مقدار اکسیژن نسوخته در اگزوز را کنترل می کند.در بسیاری از موتورهای شش و هشت سیلندر خورجینی یک حسگر برای هر ردیف سیلندر وجود دارد.

          حسگر اکسیژن سیگنالی تولید می کند که ولتاژ آن با مقدار اکسیژن محترق نشده در اگزوز متناسب است. بررسی میزان اکسیژن در اگزوز یکی از راههای اندازه گیری مخلوط سوخت و هواست.

          سنسور اکسیژن

          هنگامی که ترکیب سوخت غنی است یعنی بیشتر اکسیژن در طی احتراق مصرف شده بنابراین اکسیژن نسوخته کمی در اگزوز وجود دارد. عوامل بسیاری در غنی یا رقیق شدن مخلوط سوخت تاثیر گزاراند. از جمله : درجه حرارت هوا ، درجه حرارت مایع خنک کننده موتور ، فشار بارومتریک ، موقعیت دریچه گاز ، جریان هوا و بار موتور که برای اندازه گیری تمامی این عوامل ، سنسورهای دیگری وجود دارند. اما اندازه گیری اصلی تغییراتی که در مخلوط سوخت بوجود می آید توسط سنسور اکسیژن انجام می شود. بنابراین بروز هر نوع مشکلی در سنسور اکسیژن می تواند کل سیستم را ز شرایط طبیعی خارج کند.

          تفاوت در سطوح اکسیژن بین چند راهه اگزوز و هوای بیرون سبب تولید الکتریسیته بالقوه در حسگر های پلاتین و زیرکونیوم می شود.این کار سبب می شود تا حسگر سیگنال ولتاژ تولید کند.

          هنگامی که ترکیب سوخت غنی است ولتاژ خروجی حسگر بالاست و به بیش از 9/0 ولت میرسد و هنگامی که ترکیب سوخت رقیق است خروجی ولتاژحسگر به پایین تر از 1/0 ولت می رسد.ولتاژ حسگر اکسیژن به وسیله ای سی یو بررسی می شود و بدین ترتیب ترکیب سوخت را با هدف ایجاد کمترین آلودگی تنظیم می کند.

          هنگامی که ایی سی یو سیگنالی با ولتاژ بالا دال بر غنی بودن مخلوط سوخت دریافت می کند،به منظور کاهش ولتاژی که حسگر تولید کرده مخلوط سوخت را رقیق می کند.هنگامی که حسگر سیگنالی با ولتاژ پایین مبنی بر رقیق بودن مخلوط سوخت به ایی سی یو می فرستد، ایی سی یو دوباره مخلوط سوخت را با افزایش سرعت پاشش انژکتورها غنی می کند.

          زمانی که موتور در حال انجام کار است تغییرحالت از غنی به ضعیف و بالعکس سرعت می یابد و در احتراق های پاک به ترکیب متوسط می انجامد. این نسبت برای خودروهای کاربراتوری در پایین ترین حد خود قرار می گیرد و در سیستم های انژکتوری سریع تر است.

          اگر حسگر اکسیژن روی یک نوسان نما کنترل شود حرکت آن به سمت جلو و عقب از غنی به ضعیف است. در خودروهای مدل 1976 تا 1990 برای عملکرد بهتر موتور حسگر اکسیژن در هر 50 تا 80 هزار کیلومتر باید عوض می شد.

          این حسگر در خودروهای تولیدی اواسط 1980 تا 1990 در هر 100 هزار کیلومتر عوض می شد. در خودروهای مجهز به OBD II  تعویض در هر 160 هزار کیلومتر صورت می گیرد. هرچه سن حسگر افزایش یابد کارایی آن کاهش خواهد یافت . این حسگر با گذر زمان و قرار گرفتن در معرض مواد آلاینده اگزوز مانند سرب،سولفور،سیلیکون(نشتی مایع خنک کننده )و فسفر(سوخت ناشی از روغن) آسیب می بیند. اگر حسگر آلوده شود ممکن است در ترکیب سوخت و هوا به قدر کافی سریع واکنش نشان ندهد و سبب کندی عملکرد ایی سی یو برای کنترل ترکیب مذکور شود.طبق مطالعه کارشناسان در تست آلایندگی که انجام شد 70 درصد از خودروها به تعویض حسگر اکسیژن نیاز داشتند.

          مطالب مرتبط
          اهمیت واشر سر سیلندر در خودرو
          اصطلاحات خودرویی
          همه چیز درباره سیلندر خودرو و انواع آرایش قرار گیری سیلندر خودرو
          همه چيز درباره موتور خودرو و اجزا موتور خودرو
          میل سوپاپ(میل بادامک) و زنجیر سفت کن
          سرسیلندر
          ارسال ديدگاه
          نام
          ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
          وبسایت
          :) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
          نظر خصوصی
          مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
          کد امنیتیرفرش کد امنیتی
          کلیپ
          ورود به سايت
          نام کاربری :
          رمز عبور :
          ? رمز عبور را فراموش کردم ؟
          عضويت
          نام کاربری :
          رمز عبور :
          تکرار رمز :
          ایمیل :
          نام اصلی :
          کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
          آخرين مطالب ارسالي سايت
          مطالب محبوب
          مطالب تصادفي
          تبليغات متني
          محل تبليغات متني شما با قيمت ارزان
          YOUR ADS
          تبليغات متني
          محل تبليغات متني شما با قيمت ارزان
          YOUR ADS
          تبليغات متني
          محل تبليغات متني شما با قيمت ارزان
          YOUR ADS