close
تبلیغات در اینترنت
لاستیک تیوبلس
صفحه اصلي نقشه سايت خوراک
موضوعات
  • ? جشنواره حرکت
    • ? نمونه سوالات پیام نور
    • ? کتابخانه
    • ? انجمن مهندسی خودرو
    • ? موتور خودرو
    • ? شاسی خودرو
    • ? سیستم نگه دارنده ی خودرو و ترمزها
    • ? سازه و بدنه
    • ? سیستم خنک کاری
    • ? برق خودرو
    • ? سیستم انتقال قدرت
    • ? امنیت در خودرو
    • ? سیستم پیشرفته خودرو
    • ? مطالب عمومی
    • ? مشخصات کلی خودروها
    • ? اخبار روز خودرو
      • ? عکس و فیلم
      • ? نرم افزارهای مرتبط
      • ? ارسالی کاربران
        • ? پیام نور
        • آمار
          ? آمار مطالب ? کل مطالب : 160 ? کل نظرات : 48 ? آمار کاربران ? افراد آنلاين : 1 ? تعداد اعضا : 171 ? آمار بازديد ? بازديد امروز : 83 ? بازديد ديروز : 118 ? بازديد کننده ارمزو : 35 ? بازديد کننده ديروز : 59 ? گوگل امروز : 1 ? گوگل ديروز : 0 ? بازديد هفته : 1,408 ? بازديد ماه : 3,842 ? بازديد سال : 42,649 ? بازديد کلي : 284,088 ? اطلاعات شما ? آي پي : 34.204.169.76 ? مروگر : ? سيستم عامل :
          آرشيو
          صفحات جداگانه
          لينک هاي روزانه
          نويسندگان
          لينک هاي دوستان

          آخرين ارسالي هاي انجمن

          عنوان پاسخ بازديد توسط
          کلاس نرم افزاری کتیا 4 915 mohammadlilipoot
          امکانات سایت 2 618 mahdi
          کلاس CNG 1 555 mahdi
          کلاس های حل تمرین 1 538 mahsa

          لاستیک تیوبلس

          علی رضا قلیانی
          1:42
          بازديد : 402

          لاستیک تیوبلس

          آشنائی کلی با لاستیک تیوبلس

           

           

          لاستیک تیوبلس

          مقدمه :
           
          تایرهای بدون تیوب یا تیوبلس (Tubeless Tire) گونه ای از تایر هستند که به سبب بهره مندی از خصوصیات کیفی ویژه ای از جمله ایمنی بالا، راحتی در کار و عملکرد خوب، در میان انواع تایر جایگاه ویژه ای را بخود اختصاص داده اند. در این نوشتار سعی شده است که ساختار تایر تیوبلس، عملکرد و نیز مزایای این لاستیک مورد توجه و بحث قرار گیرد.

           

          -1 ساختمان لاستیک تیوبلس
           
          تایر تیوبلس از لحاظ ساختمان شبیه به لاستیک معمولی میباشد؛ با این تفاوت که جدار داخلی آن بوسیله لایه نازکی از بوتیل (Butyl) بطور کامل عایق بندی شده است. این لایه لاستیک که از پلیمریزاسیون ایزوبوتیل بدست می آید، همان لایه نازکی است که در جدار داخلی تیوب های معمولی مورد استفاده قرار میگیرد. این لایه مانع از نشتی هوا شده و بنابراین تایر و لبه چرخ تشکیل یک مخزن هوا را میدهند که مانند تیوب معمولی قابلیت نگهداری هوا را دارا است. لذا در لاستیک تیوبلس نیازی به تیوب و روبان لاستیکی دور چرخ (Flap) نیست. همچنین بر خلاف لاستیک های معمولی که بر روی چرخ چند قسمتی (Multi-piece Wheel) سوار می شوند، لاستیک تیوبلس می تواند بر روی چرخ یکپارچه (Single-piece Wheel) سوار شود.

          -2 عملکرد لاستیک تیوبلس
          درصورتی که شئی مانند میخ وارد بدنه لاستیک معمولی و تیوب شود، با سوراخ کردن جداره آنها موجب خارج شدن سریع هوا خواهد شد. این در حالیست که در لاستیک تیوبلس پس از ورود میخ به بدنه لاستیک اطراف آن به سرعت آب بندی شده و خود میخ نیز بعنوان درپوش راه خروج هوا را می بندد.
             
          یک تایر تیوبلس که درست نصب شده باشد، بطور متوسط باد را با سرعت 25/0 اتمسفر در روز از دست میدهد، لذا اگر تایر تیوپلس باد  را با سرعتی بیشتراز مقدار ذکر شده از دست بدهد باید ابتدا از بابت سفت بودن درپوش سوزن باد اطمینان حاصل کرده، سپس به دنبال پنچری موجود در لاستیک گشت.

          3-مزایای لاستیک تیوبلس
          هرچند که هر دو لاستیک معمولی و تیوبلس در اندازه یکسان و فشار باد یکسان میتوانند میزان بار یکسانی را تحمل کنند، لیکن لاستیک تیوبلس مزایای خاصی دارد که به ذکر آنها می پردازیم.

          • نصب لاستیک تیوبلس بسیار ساده تر است.
          • 
          استفاده از آن موجب کاهش وزن خودرو می شود.
          • 
          تعداد قطعات کمتر و تعمیر آنها ساده تر است.
          • 
          افزایش عمر تسمه درون لاستیک (Bead) بسبب افزایش فزای خالی در چرخ که منجر به کاهش انتقال حرارت از لنت ترمز خواهد شد.
          • 
          افزایش عمر تاج و دیواره جانبی لاستیک.
          • 
          افزایش تعادل جانبی بر سر پیچ ها و در هنگام دور زدن به دلیل کمتر بودن ارتفاع در مقطع لاستیک.
          • 
          عدم انفجار لاستیک به سبب پنچری و افزایش ضریب ایمنی.
          • 
          افزایش فاصله زمانی میان پنچری و خوابیدن لاستیک که به راننده این امکان را میدهد که خود را به تعمیرگاه برساند.
          • 
          کاهش صدمات وارده از دست اندازهای مسیر به جلوبندی به سبب مقاومت لاستیک نسبت به ضربات وارده.
          • 
          عدم امکان وجود پبچری ریز در لاستیک بدلیل ساختار خاص لاستیک تیوبلس.
          • 
          عدم امکان نفوذ شیئ ریز از کناره لاستیک به داخل آن

          ارسال ديدگاه
          نام
          ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
          وبسایت
          :) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
          نظر خصوصی
          مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
          کد امنیتیرفرش کد امنیتی
          کلیپ
          ورود به سايت
          نام کاربری :
          رمز عبور :
          ? رمز عبور را فراموش کردم ؟
          عضويت
          نام کاربری :
          رمز عبور :
          تکرار رمز :
          ایمیل :
          نام اصلی :
          کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
          آخرين مطالب ارسالي سايت
          مطالب محبوب
          مطالب تصادفي
          تبليغات متني
          محل تبليغات متني شما با قيمت ارزان
          YOUR ADS
          تبليغات متني
          محل تبليغات متني شما با قيمت ارزان
          YOUR ADS
          تبليغات متني
          محل تبليغات متني شما با قيمت ارزان
          YOUR ADS