close
تبلیغات در اینترنت
خرید دامنه
مشخصات و نحوه ی کار گیربکس تیپترونیک (TIPTRONIC)
صفحه اصلي نقشه سايت خوراک
موضوعات
  • ? جشنواره حرکت
    • ? نمونه سوالات پیام نور
    • ? کتابخانه
    • ? انجمن مهندسی خودرو
    • ? موتور خودرو
    • ? شاسی خودرو
    • ? سیستم نگه دارنده ی خودرو و ترمزها
    • ? سازه و بدنه
    • ? سیستم خنک کاری
    • ? برق خودرو
    • ? سیستم انتقال قدرت
    • ? امنیت در خودرو
    • ? سیستم پیشرفته خودرو
    • ? مطالب عمومی
    • ? مشخصات کلی خودروها
    • ? اخبار روز خودرو
      • ? عکس و فیلم
      • ? نرم افزارهای مرتبط
      • ? ارسالی کاربران
        • ? پیام نور
        • آمار
          ? آمار مطالب ? کل مطالب : 160 ? کل نظرات : 48 ? آمار کاربران ? افراد آنلاين : 3 ? تعداد اعضا : 171 ? آمار بازديد ? بازديد امروز : 209 ? بازديد ديروز : 52 ? بازديد کننده ارمزو : 30 ? بازديد کننده ديروز : 21 ? گوگل امروز : 1 ? گوگل ديروز : 2 ? بازديد هفته : 1,427 ? بازديد ماه : 2,713 ? بازديد سال : 22,195 ? بازديد کلي : 232,335 ? اطلاعات شما ? آي پي : 54.159.44.54 ? مروگر : ? سيستم عامل :
          آرشيو
          صفحات جداگانه
          لينک هاي روزانه
          نويسندگان
          لينک هاي دوستان

          آخرين ارسالي هاي انجمن

          عنوان پاسخ بازديد توسط
          کلاس نرم افزاری کتیا 4 663 mohammadlilipoot
          امکانات سایت 2 420 mahdi
          کلاس CNG 1 399 mahdi
          کلاس های حل تمرین 1 388 mahsa

          مشخصات و نحوه ی کار گیربکس تیپترونیک (TIPTRONIC)

          mohamad12
          22:28
          بازديد : 376

          نوع دوم گیربکس ها، آن دسته ای هستند که سرعتشان   به صورت مرحله ای وسکانس به سکانس عوض می شود به همین دلیل به آنها "سکوئنشال" می گویند. خود گیربکس های سکوئنشال هم از نظر دیدگاه نحوه تعویض دنده به مدل به مدل های تمام سکوئنشال  مثل موتورهای سیکلت و سکوئنشال  با تغییر مکان مثل تمام گیربکس های معمولی تقسیم می شوند.

          گیر بکس های معمولی برای کسانی که بخواهند سریع دنده عوض کنند ایجاد مشکل می کند و نیاز است که حرکت زیادی به اهرم دنده بدهند به همین دلیل مکانیزم تمام سکوئنشال  راه حلی بود که اولین بار در مسابقات اتومبیل رانی مورد استقبال قرارگرفت. در ضمن به دلیل جای کم کابین راننده F1فشردن یک یا دو دکمه ، کاری راحت تر از جابجا کردن یک اهرم بود.

          در این دنده ها برای تعویض سرعت، کافی است دکمه(+)را فشار دهید تا دنده یک سرعت(یک دنده)بالابرود و با فشردن (-) دنده یک سرعت پایین می آید (یعنی سنگین می شود). 

          چند سالی است که این مکانیزم جالب وارد دنیای اتومبیل های تجاری شده و  پورشه اولین بار آن را بر روی مدل 911 نصب کرد و نام تجاری آن را  Tiptronicنامید. به دنبال این کمپانی، شرکت های دیگر چون  بی ام و  و  کراسیلر  با سیستم های مشابه و  با نام های Shifttronic و Geartronic به میدان آمدند.

          از دیدگاه ارگونومی ، کنترل های تیپترونیک بسیار روان هستند چرا که با نصب دو دکمه بر روی غربیلک فرمان تعویض دنده بدون این که دست راننده از فرمان جدا شود فقط با حرکت انگشتان دو شصت انجام می شود.  

          تیپ ترونیک یک نوع مجرد از گیربکس اتوماتیک توسعه یافته توسط  پورشه است و در خودروهای آن و آنهایی که امتیاز آن را دارند به کار می رود. یک گیربکس تیپ ترونیک می تواند مانند گیربکس های اتوماتیک رایج عمل کند و طر احی آن مانند دیگر گیربکس های اتوماتیک است و مانند آن ها از مبدل گشتاور و مجموعه های خورشیدی استفاده می کند ، اما  این سیستم  همچنین به راننده اجازه می دهد که به شیوه ی تعویض دنده ها تسلط داشته باشد. بدین صورت که با انتخاب حالت های upshift و   downshift و حالت نرمال آن را تغییر می دهد، این عمل  توسط اهرم تعویض دنده و یا کلیدهای فشاری کنار اهرم و یا روی غربیلک فرمان امکان پذیر است. 

          در 206 شما این حالت ها را با علائم ,normal, snow , sport مشاهده می کنید. در حالت نرمال و معمولی تصمیم گیری تعویض دنده ها توسط کامپیوتر گیربکس به طور معمول انجام می شود برای مثال تاخیر در  تعویض دنده ها برای افزایش شتاب و یا افزایش نیروی ترمز موتوری طوری است که مصرف بهینه است . تیپ ترونیک بعضی از تعویض دنده ها را برای محافظت از موتور و گیربکس، خود به طور اتوماتیک انجام می دهد.

          حالت  , sport  تعویض دنده ها را در  دورهای بالا امکان پذیر میکند که این عمل شتاب خودرو بالا می رود

          حالت snow  که درآن دنده ها در دور پایین تعویض شده و مبنا بر عدم لغزش خودرو در جاده های هموار و صاف است.

          بعضی سیستم ها همانند فرار ی F1-Superfast و تویوتا SMT وVolkswagen's DSG با گیربکس تیپ ترونیک تفاوت دارند و بر اساس گیربکس های متوالی عمل می کنند اما یک کلاچ کنترل شده ی الکترونیکی دارند. این ها عموما تیپ ترونیک نیستند اما به عنوان گیربکس های نیمه اتوماتیک مطرح شده  اند. همچینین Easytronic Vauxhall شرکت اپل یک نوع گیربکس تیپ ترونیک نیست در واقع اصلا مبدل گشتاور ندارد و خبری از لایه های P-R-N-D-+/- تعویض دنده نیست بلکه این خودرو مانند BMW's "SMG اساسا گیربکس دستی دارد که با تعویض دنده اتوماتیک کار می کند که دارای یک کلاچ کنترل شده ی کامپیوتری است. 

          تیپ ترونیک مورد استفاده در شرکت های خودرو سازی تحت نام های مختلف 

          نام خودرو یا شرکت های خودروسازی

          نام سیستم


          آکوراAcura                                            

          SequentialSportShift

          آلفارمئو             Alfa Romeo

          Sportronic,Q-Tronic

          آستون مارتین   Aston Martin    

          Touchtronic


          آئودی                   Audi   

          Tiptronic, Multitronic(CVT)

          بی ام و                  BMW

          Steptronic

               جیپ- دوج – کرایسلر

          Chrysler/Dodge/Jeep    

          AutoStick

          سیستروئن               Citroën

          Sensodrive

          فورد استرالیا      Ford Australi

          Sequential Sports Shift

          هوندا                   Honda

          iShift, S-matic,MultiMatic

          هیوندای                Hyundai

          Shiftronic,

           HIVEC H-Matic

          اینفینیتی              Infiniti

          Manual ShiftMode

          جگوار                    Jaguar

          Bosch®Mechatronic

          لانچیا                    Lancia

          Comfortronic

          لندرور               Land Rover

          CommandShift

          تویوتا لکسوس             Lexus

          E-Shift

          مزدا                     Mazda

          Sport AT

          مرسدس بنز          Mercedes-Benz

          TouchShift

          ام جی رور              MG-Rover

          Steptronic

          میتسوبیشی            Mitsubishi

          INVECS, INVECS II, Sportronic,Tiptronic

          نیسان                   Nissan

          Tiptronic

          اپل – واکسهال      pel/Vauxhall

          Easytronic

          پ‍ژو                    Peugeot

          2Tronic

          پونتیاک                 Pontiac

          TAPshift

          ساب                       Saab

          Sentronic

          سوبارو                   Subaru

          Sportshift

          اسمارت                    Smart

          Softip

          فولکس واگن            Volkswagen

          Tiptronic

          ولوو                        Volvo

          Geartronic

           

          مطالب مرتبط
          تصوير متحرك تعويض دنده در گيربكس
          انواع گیربکس خودرو و بررسی مزایا و معایب انواع سیستم های انتقال نیرو
          گیربکس
          ارسال ديدگاه
          نام
          ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
          وبسایت
          :) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
          نظر خصوصی
          مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
          کد امنیتیرفرش کد امنیتی
          کلیپ
          ورود به سايت
          نام کاربری :
          رمز عبور :
          ? رمز عبور را فراموش کردم ؟
          عضويت
          نام کاربری :
          رمز عبور :
          تکرار رمز :
          ایمیل :
          نام اصلی :
          کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
          آخرين مطالب ارسالي سايت
          مطالب محبوب
          مطالب تصادفي
          تبليغات متني
          محل تبليغات متني شما با قيمت ارزان
          YOUR ADS
          تبليغات متني
          محل تبليغات متني شما با قيمت ارزان
          YOUR ADS
          تبليغات متني
          محل تبليغات متني شما با قيمت ارزان
          YOUR ADS