close
تبلیغات در اینترنت
خرید دامنه
سیستم تعلیق
صفحه اصلي نقشه سايت خوراک
موضوعات
  • ? جشنواره حرکت
    • ? نمونه سوالات پیام نور
    • ? کتابخانه
    • ? انجمن مهندسی خودرو
    • ? موتور خودرو
    • ? شاسی خودرو
    • ? سیستم نگه دارنده ی خودرو و ترمزها
    • ? سازه و بدنه
    • ? سیستم خنک کاری
    • ? برق خودرو
    • ? سیستم انتقال قدرت
    • ? امنیت در خودرو
    • ? سیستم پیشرفته خودرو
    • ? مطالب عمومی
    • ? مشخصات کلی خودروها
    • ? اخبار روز خودرو
      • ? عکس و فیلم
      • ? نرم افزارهای مرتبط
      • ? ارسالی کاربران
        • ? پیام نور
        • آمار
          ? آمار مطالب ? کل مطالب : 160 ? کل نظرات : 48 ? آمار کاربران ? افراد آنلاين : 1 ? تعداد اعضا : 171 ? آمار بازديد ? بازديد امروز : 642 ? بازديد ديروز : 508 ? بازديد کننده ارمزو : 35 ? بازديد کننده ديروز : 37 ? گوگل امروز : 4 ? گوگل ديروز : 6 ? بازديد هفته : 2,612 ? بازديد ماه : 3,898 ? بازديد سال : 23,380 ? بازديد کلي : 233,520 ? اطلاعات شما ? آي پي : 54.82.79.137 ? مروگر : ? سيستم عامل :
          آرشيو
          صفحات جداگانه
          لينک هاي روزانه
          نويسندگان
          لينک هاي دوستان

          آخرين ارسالي هاي انجمن

          عنوان پاسخ بازديد توسط
          کلاس نرم افزاری کتیا 4 675 mohammadlilipoot
          امکانات سایت 2 427 mahdi
          کلاس CNG 1 404 mahdi
          کلاس های حل تمرین 1 393 mahsa

          سیستم تعلیق

          علی رضا قلیانی
          12:6
          بازديد : 437

          سیستم تعلیق

          سیستم تعلیق

           

              

          وظایف سیستم تعلیق در خودرو ها

            1 قابلیت هدایت خودرو موقع رانندگی در جادها به خصوص سر پیچ ها  و موقع ترمز کردن

            2عکس العمل  مناسب  در مقابل نیروها گشتاور های  ناشی  از  شتاب یا ترمز  گرفتن  و نیروهای

           جانبی و همچنین ناهمواری جاده  3: پایداری قطعات خودرو در مقابل ناهمواری جاده 

           4جلوگیری از ارتعاشات و نوسانات ناشی از پستی و بلندی  جاده   به شاسی  خودرو و در نهایت

           راحتی سرنشینان   

           5تامین و حفظ هندسه  تعلیق چرخ های  جلو یا ژئومتری فرمان

           6ایجاد تماس چرخ ها با جاده و تحمل  35 تا 65 درصد  وزن کلی خودرو و همچنین افزایش راحتی

          سفر و وظایف سیستم تعلیق می باشد 

          1-تعلیق ثابت

           وقتی هر دو چرخ به یک محور  واحد  متصل  گردند  و در یک زمان با هم نوسان کنند تعلیق را ثابت

          گویند تعلیق ثابت در همه ی خودر های سنگین هر دو محور و در محورهای عقب خودروهای سواری

          هاپیکان یا در هر دو محور ان ها  مانندلندروور و پاترول  به کار می رود

          مزایا : الف :قیمت تمام شده ارزان   ب: استحکام محور زیاد  بوده و در خودروهای  سنگین  به  کار

          گرفته می شود      ج: زوایای چرخ ها ثابت  است و لاستیک سایی در انها زیاد نیست      د: تعلیق

           نیروهای جانبی  وارد بر چرخ ها را جذب می کند  در نتیجه نیاز به اهرم های تعادل نیست    ه: در

          جادهای کم اصطکاک تعادل فرمان خودرو به خوبی حفظ می شود

          معایب  الف: در صورت قرار گرفتن یک چرخ روی مانع بدنه کاملا منحرف شده روی چرخ دیگر تاثیر

          می گذارد ب: به علت سنگینی قسمت فنر بندی نشده نیاز به فنر بندی نیرومندی در محور نیست

           بنابراین سیستم فنر بندی سخت و انعطاف پذیر است

           

           

           تغییر شکل دادن فنرهای تعلیق

          در هنگام ترمز کردن و شتاب گیری بدنه  خودرو عکس  حالت  چرخ ها عمل می کند یعنی در موقع

          شتاب گیری که چرخ ها به به جلو حرکت  میکند بدنه به عقب متمایل است در هنگام ترمز کردن که

          چرخ ها تمایل به کند شدن و  ایستادن  دارند بدنه  به جلو متمایل  می شود در این حالت هافنر که

           شاسی و محور متصل شده در معرض تغییر شکل قرار می گیرد یعنی فنر در حالت ترمز تقریبا به

           شکل S درمی اید و در حالت شتاب به شکل Z میباشدبرای جلوگیری از تغییر شکل عرضی محورها

           ارم مایلی که یک سر ان به محور و سر دیگر ان به شاسی متصل می شود به نام میله ی پانارد

           استفاده می شود 

               

          تمایل به کله زدن و راه کنترل ان

          در هنگام ترمز کردن  که رخها  عقب  می ماند  اتاق به جلو متمایل شده سر خودرو در اثر نیروی

           اینرسی به پایین کشیده می شود به این حالت کله زنی خودرو می گویند  هر چه نیروی اینرسی

          زیادتر و شعاع مرکز ثقل از زمین  بلند تر باشد تمایل به کله زنی  افزایش می یابد با انتخاب زاویه

          مناسب  اهرم ها و  محل تکیه گاه های فنرها میتوان مقدار کله زنی خودرو ها را کاهش داد برای

          مثال در خودروهای پژو و رامبر میل گاردان را در داخل پوسته ای گذاشته از پوسته به صورت اهرم

          کنترل کله زدن استفاده می کنند در مرکز دوران که از اهرم طولی و سیستم  فنر بندی در نقطه

           نزدیک تری یک دیگر را قطع کنند تمایل به کله زدن کم تر می شود

          2-تعلیق مستقل

          در تعلیق  مستقل هر چرخ به طور مستقل ارتعاش کرده در چرخ  دیگر  تاثیر نمی گذارد مهم ترین

          قطعه ای که در تعلیق مستقل  وجود دارد  اتصالات و  مفصل های  سیبکی می باشد  سیبک ها 

           قطعات کروی شکلی هستند  که به خوبی حرکت بین دو قطعه را بدون کم ترین اصطکاک فراهم 

           می کنند در عین حال سیبک ها  در  معرض نیروهای  کششی  و فشاری  قرار می گیرند  وقتی

          سیبکی در بالای طبق پایینی و زیر محور  چرخ قرار می گیرد تحت تاثیر نیروی کششی است زیرا

          محور چرخ متمایل به  بالا و طبق متمایل به پایین است و در نتیجه سیبک کشیده می شود  وقتی

          سیبکی در زیر طبق بالایی و روی محور  چرخ  قرار گیرد تحت تاثیر نیروی فشاری است زیرا محور

           چرخ به وسیله چرخ متمایل به بالا و طبق نیز با کشش فنر متمایل به پایین می شود در نتیجه سیبک

           کشیده می شود

             

          مزایا تعلیق مستقل

          الف: به علت تماس چرخ های جلو با جاده هدایت و کنترل خودرو بهتر انجام می شود   ب نیروهای

           وارد شده به چرخ هابه وسیله ی  سیستم تعلیق  جذب شده از انتقال ان به شاسی جلوگیری می

          شود   ج: نوسان هر چرخ  به  چرخ دیگر و به شاسی انتقال نمی یابد  و اسایش  سر نشینان بیشتر

          است  د: وزن محور به وسیله شاسی جذب می شود بنابراین دیفرانسیل و قطعات سنگین در شمار

           قطعات فنر بندی شده هستند و می توان فنر نرمی را برای تعلیق انتخاب کرد    ه: در هنگام شتاب

            گیری و پیچیدن خودرو چرخ ها سطح اتکا بیش تری به دست  اورده  و ایمنی ان  افزایش  می یابد  

          معایب تعلیق مستقل

           الف: در اثر ارتعاش زیاد که به انعطاف و نرمی ان ها مربوط می شود تغییرات زاویه ای چرخ ها زیاد

          می گردد و لاستیک سایی افزایش می یابد   ب: مخارج تعمیر و نگه داری و تولید تعلیق مستقل زیاد

           است

           انواع تعلیق مستقل جلو

           الف : طبق دار دوبل      ب مک فرسون     ج: اهرم طولی

           طبق دار دوبل

          یکی از محکم ترین تعلیق های مستقل میباشد طبق ها اهرم های مثلثی شکلی است که قاعده ی

           انها به رام شاسی و راسشان به  سیله ی مفصل  سیبکی به اهرم چرخ اتصال داده می شود در

           چرخهای جلو به اهرم چرخ اهرم دیگری )شغال دست( بسته شده که  اهرم به  میل  فرمان متصل

           می گردد و با حرکت ان اهرم چرخ حول سیبک های بالا و پایین دوران می کند و چرخ های جلو در

           جهت خواسته شده حرکت می کنندمعمولا فنر  این گونه تعلیق مارپیچی یا پیچشی است در صورت

           ماریچی بودن فنر در روی طبق زیر و زیر شاسی در محل مناسبی که پیش بینی شده تکیه میکند

          در صورت داشتن فنر پیچشی میله ی فنر به طبق بسته می شود

           خصوصیات  تعلیق طبق دار   الف: جذب  همه ی نیروهای عمودی  طولی و عرضی  به  وسیله ی

          اهرم های تعلیق ب در صورت کوچک تر ساختن  طبق بالا و بزرگ تر بودن طبق پایین و غیر موازی

          نصب کردن انها می توان هندسه چرخ ها را طوری تنظیم کرد که در موقع پیچیدن سطح اتکای چرخ

          هازیاد شودکمبر منفی پیدا کند در نتیجه ایمنی حرکت در هنگام پیچیدن افزایش می یابد در صورت

          موازی  بودن طبق ها چرخها فقط در صفحه قائم نوسان می کنند و تغییر زاویه نمی دهند.

           

          نویسنده: علیرضا قلیانی 

           

          مطالب مرتبط
          شاسی های خودرو
          ارسال ديدگاه
          نام
          ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
          وبسایت
          :) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
          نظر خصوصی
          مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
          کد امنیتیرفرش کد امنیتی
          کلیپ
          ورود به سايت
          نام کاربری :
          رمز عبور :
          ? رمز عبور را فراموش کردم ؟
          عضويت
          نام کاربری :
          رمز عبور :
          تکرار رمز :
          ایمیل :
          نام اصلی :
          کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
          آخرين مطالب ارسالي سايت
          مطالب محبوب
          مطالب تصادفي
          تبليغات متني
          محل تبليغات متني شما با قيمت ارزان
          YOUR ADS
          تبليغات متني
          محل تبليغات متني شما با قيمت ارزان
          YOUR ADS
          تبليغات متني
          محل تبليغات متني شما با قيمت ارزان
          YOUR ADS