close
تبلیغات در اینترنت
میل سوپاپ(میل بادامک) و زنجیر سفت کن
صفحه اصلي نقشه سايت خوراک
موضوعات
  • ? جشنواره حرکت
    • ? نمونه سوالات پیام نور
    • ? کتابخانه
    • ? انجمن مهندسی خودرو
    • ? موتور خودرو
    • ? شاسی خودرو
    • ? سیستم نگه دارنده ی خودرو و ترمزها
    • ? سازه و بدنه
    • ? سیستم خنک کاری
    • ? برق خودرو
    • ? سیستم انتقال قدرت
    • ? امنیت در خودرو
    • ? سیستم پیشرفته خودرو
    • ? مطالب عمومی
    • ? مشخصات کلی خودروها
    • ? اخبار روز خودرو
      • ? عکس و فیلم
      • ? نرم افزارهای مرتبط
      • ? ارسالی کاربران
        • ? پیام نور
        • آمار
          ? آمار مطالب ? کل مطالب : 160 ? کل نظرات : 48 ? آمار کاربران ? افراد آنلاين : 1 ? تعداد اعضا : 171 ? آمار بازديد ? بازديد امروز : 98 ? بازديد ديروز : 118 ? بازديد کننده ارمزو : 36 ? بازديد کننده ديروز : 59 ? گوگل امروز : 1 ? گوگل ديروز : 0 ? بازديد هفته : 1,423 ? بازديد ماه : 3,857 ? بازديد سال : 42,664 ? بازديد کلي : 284,103 ? اطلاعات شما ? آي پي : 34.204.169.76 ? مروگر : ? سيستم عامل :
          آرشيو
          صفحات جداگانه
          لينک هاي روزانه
          نويسندگان
          لينک هاي دوستان

          آخرين ارسالي هاي انجمن

          عنوان پاسخ بازديد توسط
          کلاس نرم افزاری کتیا 4 915 mohammadlilipoot
          امکانات سایت 2 618 mahdi
          کلاس CNG 1 555 mahdi
          کلاس های حل تمرین 1 538 mahsa

          میل سوپاپ(میل بادامک) و زنجیر سفت کن

          سبا مهرابی فر
          1:25
          بازديد : 471

          میل سوپاپ(میل بادامک) و زنجیر سفت کن

          میل سوپاپ (میل بادامک ) و زنجیر سفت کن

           

          میل سوپاپ یا میل بادامک وظیفه  باز و بستن  سوپاپ ها  را بر عهده دارد  بر روی میل سوپاپ دایره

          اکسانتیر و دنده اویل پمپ وجود دارد میل سوپاپ نیروی خود را از میل لنگ توسط دنده دریافت مینماید

          وظیفه باز و بستهکردن سوپاپ یا فرمان موتور را به عهده دارد در روی میل سوپاپ بادامکهای قرار دارند

          که می توانند حرکت دورانی را به حرکت مستقیم الخط  تبدیل نمایند شکل بادمکها در کار موتور تاثیر

          بسزایی داشته و مقدار اوانس و ریتارد سوپاپها نیز روی بادامکها محاسبه شده است

           

          بادامک در میل سوپاپ

          برای هر یک از سوپاپها یک بادامک در نظر گرفته شده است این بادامکها تحت زاویه مخصوص قرار گرفته

          و با فاصله معینی از یکدیگر عمل خود را انجام می دهند هر بادامک بایستی دارای مشخصات زیر باشد

          1- بعد از کار کردن تغییر شکل ندهد    2- در موقع باز و بسته کردن سوپاپها ایجاد ضربه و لرزش نکند

           

          قسمتهای مختلف بادامک

          1- دایره مبنا   2- حد باز شدن (شیب ملایم باز شدن )    3- پهلوی باز کردن سوپاپ    4- پهلوی بسته

          شدن سوپاپ     5- حد بسته شدن (شیب ملایم بسته شدن ) انتقال نیروی میل لنگ به میل سوپاپ

          ممکن است به سه صورت (دنده به دنده – زنجیری – تسمه ای ) انجام شود چون در هر 720 درجه گردش

          میل لنگ یک احتراق در هر سیلندر انجام می شود و در هر سیکل یکبار احتیاج به باز و بسته شدن هر

          سوپاپ وجود دارد لذا گردش میل سوپاپ نصف گردش میل لنگ می باشد یعنی (در 360 درجه گردش)

          و نسبت دنده انها نصف می باشد یعنی دنده میل سوپاپ دو برابر دنده میل لنگ می باشد

           

          انواع بادامک در میل سوپاپ

          بادامکهای میل سوپاپ از نظر شکل ظاهری به سه نوع تقسیم می شوند که هر یک دارای خواص به

          خود هستند

          1- بادامک نوک تیز    2- بادامک با نوک صاف و تخت   3- بادامک با نوک نیم گرد

           

          وظایف میل سوپاپ (میل بادامک)

          1- باز و بسته کردن  سوپاپ ها  توسط  چخش  میل سوپاپ  و قرار  گرفتن  بادامک ها زیر تایپت ها

          2- روی میل سوپاپ یک دایره خارج از مرکز (اکسانتریک)وجود دارد که با قرار گرفتن شیطانک پمپ بنزین

          وبالا و پایین رفتن ان انتقال بنزین از باک به کاربراتور توسط پمپ بنزین انجام می شود

          3- روی میل سوپاپ دندانه ای وجود دارد ک این دنده دلکو و اویل پمپ را بکار می اندازد

           

          معایبی که میل سوپاپ می تواند داشته باشد

          1- خوردگی بادامکها که این حالت باعث بهم خوردن تایمینگ سوپاپها می شود

          2- خوردگی یا شکستگی دنده اویل پمپ و دلکو

          3- لقی بیش از حد بین  میل سوپاپ   و  یاتاقانهای  ثابت ان  که  این لقی  باعث کاهش فشار روغن

          می شود در ضمن لقی بین 0.05   تا 0.1 میلیمتر می باشد که به وسیله میکرومتر داخلی یا ساعت

          اندازه گیری می توان اندازه گیری  کرد و هنگام  جا  زدن بوش باید دقت کرد که سوراخ روغنکاری در

          محل خود قرار بگیرد

          4- در موتورهایی که  ارتباط حرکتی  میل لنگ و میل سوپاپ  مستقیما  دو چرخ دنده می باشد برای

          تشخیص دقیق  میزان  لقی دو دنده  می توان  از میکرومتر  ساعتی  استفاده  نمود  بدین ترتیب که

          میکرومتر  ساعتی  را به وسیله پایه اش روی  بلوک  موتور بسته و نوک ساعت را روی یکی از دنده

           های چرخ دنده قرار داده و با حرکت چرخ دنده دیگر میزان لقی دنده ها را از روی  انحراف عقربه میکرو

          متر ساعتی معلوم می کنیم

          5- برای ازمایش میزان لقی دو دنده می توان با قرار  دادن  تیغه فیلر  در محل تماس دنده ها لقی را

          اندازه گرفت میزان لقی مجاز بین دو چرخ دنده 0.07 تا 0.12 میلیمتر  می باشد در صورتیکه این لقی

          بیش از حد مجاز باشد باید هر دو چرخ دنده را عوض نمود

          6- در موتورهای که از زنجیر استفاده می شود معمولا در اثر کار موتور زنجیره طولش زیاد می شود

          و همچنین چرخ دنده ها نیز سائیده می شوند برای ازمایش زنجیر طول ان را با یک زنجیر نو مقایسه

          می کنند اگر افزایش  طول  زنجیر کم باشد فقط بایستی زنجیر را عوض نمود سپس دنده های چرخ

          دنده ها  را  بازدید نمود در  صورتی  که طول زنجیر خیلی زیاد شده  علاوه  بر زنجیر چرخ  دنده ها نیز

           بایستی عوض شوند به طور کلی لقی غیر مجاز بین ندها و افزایش طول زنجیر سبب  مختل شدن

          تایمینگ سوپاپها و تولید صداهای غیر عادی می گردد

          7- کنترل و بازرسی لقی طولی میل سوپاپ

          فاصله بین محور یاتاقان جلو و پلاک (واشر گلوئی را زمانی که میل سوپاپ روی پایه  مخصوص قرار

          داده ایم با فیلر اندازه می گیریم که این فاصله 0.03 تا 0.08 میلیمتر می باشد

          8- کنترل خمش میل سوپاپ

          دو محور جا یاتاقانی کناره را روی دو پایه جناغی که روی صفحه صافی قرار دارد می گذاریم سپس

          ساعت را روی یکی از یاتاقانهای میل سوپاپ قرار داده و میل سوپاپ را بوسیله دست یک دور کامل

          میگردانیم و مقدار خمش را به دست می اوریم که نباید از 0.05 میلیمتر تجاوز کند در صورت بیشتر

          بودن می توانیم ان را به وسیله پرس در حالت سرد صاف نمائیم

          9- کنترل لقی جانبی به وسیله ساعت اندازه گیر

          میل سوپاپ را به سمت عقب حرکت می دهیم سپس ساعت را با مقداری پیش فشار روی ان قرار

          می دهیم و ساعت را صفر می کنیم با کشیدن دنده به سمت جلو و فشار امدن روی سوزن مقدار

          لقی جانبی را نشان می دهند

           

          زنجیر سفت کن

          زنجیر سفت کن همانطور که از  اسم ان پیداست  برای گرفتن شلی  زنجیر و کم کردن صدای چرخ

          دنده ها بوده و همچنین از سائیدگی زنجیر و چرخ دنده ها جلوگیری می کند در نتیجه تایمینگ سوپاپها

          بهم نخورده و سوپاپها بموقع باز و بسته شده امروزه در اغلب موتورها زنجیر سفت کن اتوماتیک نصب

          شده است این نوع زنجیر سفت کن ها با فشار روغن موتور و فنر کار کی کنند روغن موتور با فشار

          وارد سیلندر زنجیر سفت کن  شده و پیستون مربوطه را روی قسمت لاستیکی فشار داده و از شل

          شدن زنجیر جلوگیری می کند  هر چند زنجیر های کوتاه نیاز به زنجیر  سفت کن ندارند ولی اغلب از ان

          استفاده می شود

          اغلب زنجیر سفت کن ها  مجهز به قطعهای جغجغه ای مانندی  هستند که از برگشت قطعه لغزنده

          جلوگیری می کند در موتورهایی که  میل بادامک  ان  در سر سیلندر تعبیه شده از زنجیر سفت کن

          شامل یک تیغه  فنری  با  پوشش  نئوپرین  در طرف  شل زنجیر و یک صفحه لاستیکی را با پوشش

          نئوپرین در طرف دیگر آن می باشد و گاهی از چرخ دنده کمکی قابل تنظیم استفاده می کند.

           

           

           

          مطالب مرتبط
          اهمیت واشر سر سیلندر در خودرو
          اصطلاحات خودرویی
          همه چیز درباره سنسور اکسیژن
          همه چیز درباره سیلندر خودرو و انواع آرایش قرار گیری سیلندر خودرو
          همه چيز درباره موتور خودرو و اجزا موتور خودرو
          سرسیلندر
          ارسال ديدگاه
          نام
          ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
          وبسایت
          :) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
          نظر خصوصی
          مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
          کد امنیتیرفرش کد امنیتی
          کلیپ
          ورود به سايت
          نام کاربری :
          رمز عبور :
          ? رمز عبور را فراموش کردم ؟
          عضويت
          نام کاربری :
          رمز عبور :
          تکرار رمز :
          ایمیل :
          نام اصلی :
          کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
          آخرين مطالب ارسالي سايت
          مطالب محبوب
          مطالب تصادفي
          تبليغات متني
          محل تبليغات متني شما با قيمت ارزان
          YOUR ADS
          تبليغات متني
          محل تبليغات متني شما با قيمت ارزان
          YOUR ADS
          تبليغات متني
          محل تبليغات متني شما با قيمت ارزان
          YOUR ADS