close
تبلیغات در اینترنت
خرید دامنه
انجمن مهندسی خودرو کرج-کمک فنر
صفحه اصلي نقشه سايت خوراک
موضوعات
  • ? جشنواره حرکت
    • ? نمونه سوالات پیام نور
    • ? کتابخانه
    • ? انجمن مهندسی خودرو
    • ? موتور خودرو
    • ? شاسی خودرو
    • ? سیستم نگه دارنده ی خودرو و ترمزها
    • ? سازه و بدنه
    • ? سیستم خنک کاری
    • ? برق خودرو
    • ? سیستم انتقال قدرت
    • ? امنیت در خودرو
    • ? سیستم پیشرفته خودرو
    • ? مطالب عمومی
    • ? مشخصات کلی خودروها
    • ? اخبار روز خودرو
      • ? عکس و فیلم
      • ? نرم افزارهای مرتبط
      • ? ارسالی کاربران
        • ? پیام نور
        • آمار
          ? آمار مطالب ? کل مطالب : 160 ? کل نظرات : 48 ? آمار کاربران ? افراد آنلاين : 1 ? تعداد اعضا : 171 ? آمار بازديد ? بازديد امروز : 569 ? بازديد ديروز : 508 ? بازديد کننده ارمزو : 24 ? بازديد کننده ديروز : 37 ? گوگل امروز : 3 ? گوگل ديروز : 6 ? بازديد هفته : 2,539 ? بازديد ماه : 3,825 ? بازديد سال : 23,307 ? بازديد کلي : 233,447 ? اطلاعات شما ? آي پي : 54.167.18.170 ? مروگر : ? سيستم عامل :
          آرشيو
          صفحات جداگانه
          لينک هاي روزانه
          نويسندگان
          لينک هاي دوستان

          آخرين ارسالي هاي انجمن

          عنوان پاسخ بازديد توسط
          کلاس نرم افزاری کتیا 4 675 mohammadlilipoot
          امکانات سایت 2 427 mahdi
          کلاس CNG 1 404 mahdi
          کلاس های حل تمرین 1 393 mahsa

          کمک فنر

          سبا مهرابی فر
          14:3
          بازديد : 314

          کمک فنر

          لزوم استفاده از کمک فنر یا ارتعاش گیر

          وظیفه کمک فنر همان گونه که از اسم ان مشخص است این است که به فنر کمک می نماید فنر در قبال نیروی خارجی تغییر شکل داده و انرژی ذخیره می کند به محض حذف نیروی خارجی انرژی ذخیره شده را به سرعت ازاد می نماید و چند بار ارتعاش می نماید تا متعادل شود اگر به سیستم تعلیق در حال ارتعاش ارتعاش جدیدی وارد شود دامنه ارتعاشات با هم جمع و تولیدروزنانس می نماید که برای سرنشینان بسیار ناراحت کننده میباشد برای این منظور استفاده ازارتعاش گیر یا کمک فنربای خودرو ضروری می باشد

          کمک فنر

           اساس کار کمک فنر:

          کمک فنر در سیستم تعلیق موازی با فنر بسته می شود و مانند فنر نیروی محوری را جذب می کنددر موقع جمع شدن  کمک فنر به  سهولت منقبض  شده  اما در  موقع  باز شدن کمک فنر مقاومت می نماید و با کندی باز می شود وقتی کمک فنر فشرده می شود روغن از سوراخهای درشت تر سوپاپ ان جابجا می شود و لذا به سهولت تغییر مکان می دهد اما وقتی حالت انبساط ان فرامیرسد برگشت روغن به محل اولیه خود از مجاری کوچکتر  میسر می گردد در اثر برگشت روغن از مجاری کوچک نیروی  اصطکاک  روغن   بالا رفته و انرژی مکانیکی به انرژی حرارتی  تبدیل می گردد سپس گرما  روغن  در  فضا  پخش  می گردد  متداول ترین  ارتعاش گیرها  نوع  تلسکوپی است  که  از دو سیلندر یک طرف بسته ساخته شده و قسمت بسته ان به پوسته محور چرخ  متصل می شود طرف باز سیلندر به سمت  بالا قرار داشته  و در داخل  ان یک  پیستون  با دسته پیستون  حرکت  می کند دسته پیستون به شاسی بسته می شود البته سیلندر های نوع دو جداره هم بکاررفته است که در  روی پیستون دو نوع سوپاپ وجود دارد نوع مجرا درشتان هنگام فشرده شدن و نوع مجرا ریز ان در موقع باز  شدن در  معبر روغن  قرار می گیرد  کمک فنرهای  تلسکوپی  یک لوله ای  یا دو  لوله ای می باشد که در  نوع دو لوله ای روغن بین دو جداره و در نوع یک لوله ای روغن در طرفین پیستون جابجا می شود

           انواع کمک فنر

          الف کمک فنر تلسکوپی هدرولیکی  ب کمک فنر گازی

          کمک فنر تلسکوپی  هیدرولیکی  :  این کمک فنرها  از  دو  یا سه لوله هم محور  تشکیل شده است اگر کمک فنر سه لوله ای باشد خارجی ترین لوله  گردگیر است  طرز کار این کمک فنر در موقع  باز شدن به  این  صورت می باشد  که  روغن داخل  محفظه  بالای پیستون  به  طرف پایین  و به داخل محفظه زیر پیستون رانده می شود  روغن پس از عبور از گذرگاه های  نگهدارنده سوپاپ برگشت از میان  دیسک سوپاپ برگشت با فشار خارج شده  و از میان کلیه سوراخ های پیستون عبور می کند در طی کورس باز شدن روغنی که در محفظه بالای پیستون تحت  فشار قرار گرفته  به محفظه زیر پیستون جریان  می یابد  این  عمل برای جبران  حجم جابجا شده  میل پیستون است زمانی که میل کمک فنر به بالا کشیده می شود فنر سوپاپ مکش در  مجموعه  سوپاپ  فشاری  به واسطه عبور روغن بلند شده  به طوری  که  سوپاپ دیسکس   فشاری و سوپاپ نگهدارنده  اجازه عبور روغن را می دهد در ضمن مرحله جمع شدن کمک فنر عکس مرحله باز شدن می باشد

          کمک فنر        

           

          کمک فنر گازی  :   بزرگترین امتیاز کمک  فنر گازی  نسبت به کمک فنر هیدرولیکی در انتقال سریع حرارت می باشد  چون لوله  خارجی ان در  تماس  مستقیم با هوا است لذا انتقال حرارت  سریع تر  انجام میشود این نوع کمک فنر ها  در درجه حرارتی بیش از 200 درجه سانتی گراد به خوبی  کارمی کند معمولا طراحی ان ها  از یک یا دو  لوله هم  محور ساخته شده و کاربرد وسیعی در صنایع خودرو سازی دارند برای مثال در صندوق عقب بعضی از خودروهاسواری و اتوبوس ها و حتی تخت خوابهای بیمارستان و صندلیهای دندان  پزشکی کاربرد  دارد  در ضمن در درون کمک فنراز گاز تنها استفاده نشده بلکه از گاز و روغن استفاده  شده که این روغن و گاز در دو  محفظه جدا از هم قرار دارند  و هر یک وظیفه خاص خود را در موقع جمع شدن و باز شدن کمک فنرانجام می دهد

           کمک فنر

           کاویتاسیون در کمک فنر

           هنگامی که سرعت باز شدگی کمک فنر  زیاد  باشد شیوهایی  برای عبور  بیشتر  روغن از محفظه ذخیره به داخل سیلندر به کار بسته شده لیکن اگر این سرعت از معمول بیشتر باشد روغن بلافاصله فضای خالی شده ناشی از حرکت پیستون و میل پیستون را جبران نمی کند  لذا این خلا عامل تقلیل فشار محیط خود شده و روغن هیدرولیک در فضای بسته سیلندر تبخیر می شود این پدیده تبخیر که همراه با وارد امدن ضربه به پیستون و لوله خارجی شده ایجاد حفره های هوا روی پیستون می گردد و به کاویتاسیون موسوم است

          عیب یابی کمک فنر

           متاسفانه بيشتر رانندگان  به كمك فنرها  كه يكي  از اساسي ترين  قسمت  ايمني  خودرو است ; اهميتي به نقايص  ان نمي دهند  وبيشتر توجه  انان به ترمزها  لاستيكها;كمربند ايمني  و چرخها و فرمان  می باشد .در صورتيكه كمك فنر نقش بسيار ارزنده ائي  در ايمني خودرو  دارد جالب است  بدانيم در صورت خرابي كمك فنرها  ضريب  خرابی ساير  قطعات  خودرو  نیز  افزايش می یابد.  اين قطعات شامل  :1-فنر تعليق   2-جعبه فرمان  3-ديفرانسيل    4-لاستيك چرخها    5-بلبرينگ چرخها 6-بوشهاي لاستيكي سيستم تعليق   7-گيربكس   8-سيستم تعليق 9-مجموعه سيبكهاي فرمان  لذا به منظور ایمنی بیشتر اطلاعات ذیل میتواند دید بهتری در خصوص شناخت وتشخیص خرابی های کمک فنر ارائه نماید.

           ۱-اگر كمك فنر نشتي دارد حتما بايد كمك فنر تعويض گردد. ۲-بالا و پايين رفتن خودرو به خصوص اگر جاده ناهموار باشد و يا شيرجه رفتن خودرو در حين ترمزهاي شديد ممكن است به دليل خرابي كمك فنرها باشد. ۳-اگر در سر پيچ; خودرو بيش از حد بپيچد به نحوي كه راننده براي كنترل ان بايد تلاش بيشتري كند اين روند مي تواند از خرابي كمك فنر باشد۴-اگر چرخها روي جاده برقصند و يا بالا و پايين روند ممكن است از فرسودگي فنرها و  كمك ها باشد.      5-اگر بوشهاي محل نصب كمك فنر ترك خوردگي و يا تغيير شكل داده اند باعث سرو صدا در سيستم تعليق به خصوص در موقع شتاب گرفتن; ترمز كردن ويا عبور از ناهمواريهاي   سطح جاده مي شود. بنابراين هرچه زودتر  نسبت به تعويض بوشها  اقدام شود.در غير  اين صورت ايمني خودروبه شدت كاهش پيدا  مي كند. 6.باركردن  خودرو بيش  از ظرفيت ان عامل مهمي در ضيعف شدن سيستم تعليق منجمله كمك فنرها  مي شود.به خصوص  زماني كه  حركت  اتومبيل  در  ناهمواري هاي جاده  قرار  بگيرد. واگر  سرعت  متناسب با  جاده  و  بار نباشد  باعث  شكسته  شدن  اتصالات  مي شود . در نتيجه  ناامن  بودن  خودرو  و سرنشينان حتمي است

          مطالب مرتبط
          نحوه تعویض فنر و کمک فنر جلو مزدا۳
          ارسال ديدگاه
          نام
          ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
          وبسایت
          :) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
          نظر خصوصی
          مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
          کد امنیتیرفرش کد امنیتی
          کلیپ
          ورود به سايت
          نام کاربری :
          رمز عبور :
          ? رمز عبور را فراموش کردم ؟
          عضويت
          نام کاربری :
          رمز عبور :
          تکرار رمز :
          ایمیل :
          نام اصلی :
          کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
          آخرين مطالب ارسالي سايت
          مطالب محبوب
          مطالب تصادفي
          تبليغات متني
          محل تبليغات متني شما با قيمت ارزان
          YOUR ADS
          تبليغات متني
          محل تبليغات متني شما با قيمت ارزان
          YOUR ADS
          تبليغات متني
          محل تبليغات متني شما با قيمت ارزان
          YOUR ADS