صنعت خودرو؛ چالش ها و راهبردها
انتشار: مهر 18، 1401
بروزرسانی: 15 آذر 1404

صنعت خودرو؛ چالش ها و راهبردها

صنعت خودرو؛ چالش ها و راهبردها

در نهایت افزایش قیمت ارز باعث تصمیم گیری های اشتباه به دلیل عدم برخورداری از دانش کافی از طرف عده ای می شود و متاسفانه برخی، از این تصمیمات اشتباه سواستفاده می کنند و با کارهایی مانند نوسان گیری به روند افزایش قیمت ارز دامن می زنند و البته همگی تحت تاثیرات منفی آن قرار خواهیم گرفت. از سال 1385 و با تحریم های یک جانبه علیه ایران، صنایع مختلف کشور تحت تاثیر این اتفاق قرار گرفتند که یکی از صنایعی که ضربه شدیدی از تحریم ها خورد صنعت خودروسازی بود. تاثیر تحریم ها بر صنعت خودرو، در معاملات سهام و تحلیل صنعت خودرو نیز محسوس بود. در همین زمان زمزمه های طراحی و تولید خودرو ملی آغاز شد اما سودی که از تولید و فروش پراید نصیب سایپا شده بود، همه خودروسازان را ترغیب به واردات می کرد. مطمئناً بسیاری از افراد در کارخانه های خودرو سازی مشغول به کار نمی شدند و بسیاری دیگر از افرادی که تعمیرات بخش های مختلف خودرو را انجام می دادند، به وجود نمی آمدند. این سود هم برای خودروساز و هم برای افرادی که در شرکت ها کار می کنند و همچنین افرادی که با تاثیر از این صنعت نسبت به انجام یک سری از مشاغل اقدام می نمایند، می باشد.

  • تفکیک وزارتخانه صنعت و معدن از بازرگانی عملا سودی برای کشور نخواهد داشت و مشکلی را حل نمی کند، بلکه ممکن است موجب دخالت بیشتر وزارتخانه در عملیات اجرایی شود و بخش هایی که هم اکنون چالش کمتری دارند را با چالش جدی مواجه کند.
  • زنده یاد خیامی در دهه ۴۰ شمسی با راه اندازی خطوط تولیدی ایران خودرو، صنعت خودرو را وارد ایران کرد.
  • در آن دوره به پیشنهاد وی، ستادی برای سیاست گذاری در سطح کلان صنعت خودروی ایران تشکیل شد که اعضای نسبتاً زیادی نیز از نهادهای مرتبط عضو ستاد مذکور بوده و در تصمیم گیری ها و مصوبات آن، نقش داشتند.

هر وقت شرایط کلان اقتصادی و سیاسی کشور، ملتهب شود، چنین مشکلاتی هم در بازار خودرو رخ می دهد. با توجه به حرکت خودروها به سمت متصل شدن، اپلیکیشن های خودروها اهمیت بیشتری پیدا کرده است. اول، اپلیکیشنی که برای خودرو است و سازنده آن را ایجاد می کند و با استفاده از آن می توانید ارتباط بهتری را با سازنده و خودروی خود برقرار کنید مثلا واقعیت افزوده که در تشخیص فیچرهای مختلف خودرو می تواند کمک کننده باشد. دوم، از آنجایی که خودرو به یک پلتفرم تبدیل می شود، می توان برای این پلتفرم اپلیکیشن های مورد نیاز را دانلود کرد. این کار باعث تقویت اپ استورها می شود و در آینده استورهایی را خواهیم داشت که به طور تخصصی در زمینه اپلیکیشن های خودروها کار می کنند.

آینده صنعت خودرو خودروهای آینده چگونه خواهند بود؟

۱- با تاسیس صندوق پروژه هم مشارکت سرمایه گذاران خرد مردمی را جذب کرد و هم کمک تشویقی دولت (مثلا نیمی از بودجه) را از این طریق، کارامد و اثربخش نمود و نیز کنترل پروژه ها و هزینه ها بدقت و شفافیت به انجام برسد. در این صورت فرایند فعلی تعیین مدیران ارشد بنگاه ها و سلسله های بعدی از لابی پشت صحنه و بعضا شبانه دولتی ها (وزیر صمت، دفتر رییس جمهور و ...) با افرادی خاص، خارج شده و با کمک هیاتی متشکل از خبرگان و در طی فرایندی سالم و تحت نظارت و نقد، مناقصه ملی برگزار می گردد. شبکه های اجتماعی دیجیاتو سریع ترین روش دسترسی به اخبار فناوری، علم و خودرو است.

کاهش قیمت جزئی در بازار امروز/ «سمند» 5 میلیون ارزان شد

صنعت فولاد در ایران بر پایداری از طریق اتخاذ شیوه های بازیافت کارآمد تاکید دارد. فولاد یک ماده بسیار قابل بازیافت است و درصد قابل توجهی از فولاد مورد استفاده در خودروسازی از فولاد بازیافتی تامین می شود. این رویکرد اقتصاد دایره ای تقاضا برای تولید فولاد اولیه را کاهش می دهد، منابع را حفظ می کند و اثرات زیست محیطی را به حداقل می رساند. تعهد صنعت فولاد ایران به پایداری با تلاش های جهانی برای ایجاد یک بخش خودرویی سبزتر همسو است. کراس اور کوچک اکستر که برادر هیوندای کاسپر محسوب می شود به زودی در هند عرضه خواهد شد.

صنعت خودرو ایران علیرغم همه اقدامات و برنامه های کیفی و توسعه ای مختلفی که دنبال کرده جزو صنایعی است که همواره مورد انتقاد مصرف کنندگان قرار داشته و محفلی نیست که بحث از کیفیت بشود و بلافاصله سراغ نقد و یا مقایسه این صنعت با خودروهای سطح بین المللی نروند. با عنایت به جدول فوق مشاهده می شود که قیمت فروش عمده خودروهای داخلی ارزان تر و یا هم قیمت برخی از ارزان ترین خودروهای خارجی هستند و خودروهایی نظیر کوییک و پژو پارس با قیمتی به مراتب کمتر از ارزان ترین خودرو خارجی (سوزوکی ماروتی Alto Std(O)) به فروش می رسد. مقایسه کلاس خودرویی و توان موتور خودروهای داخلی نیز با خودروهای خارجی که از لحاظ قیمتی در یک رده قرار دارند، نشان از برتری نسبی خودروهای داخلی نسب به خودروهای خارجی هم رده دارد که در این خصوص لازم است علت را در شیوه قیمت گذاری محصولات خودروسازان در دهه گذشته جست وجو کرد.